Welcoming :D

Tuesday, 12 July 2011

Koleksi Soalan SPM Cerpen 2009

Soalan 1

(Annyss Sophillea)

Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan –soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Ratu suria telah tergelincir dari persemayamannya di puncak langit. Sendirian di hutan belukar begini sesekali meremangkan bulu tengkuknya.
“Kalaulah eustary ada di sini…” desis Annyss sendirian.
Krrapp!
Derapan tapak kaki sesorang telah mematahkan ranting kering di belakangnya. Sekaligus darahnya berderau. Annyss sudah bersedia menghunus pisau belatinya. Demi dia berpusing, senjatanya dihayun tinggi untuk dibenamkan ke tubuh musuhnya.
“Ehh… nanti dulu! Sabar, Annyss!”
“Akmal?” Annyss bagaikan tidak percaya apa yang dilihatnya. Kemunculan eustary di sisi Akmal menambahkan kekagetannya. “Bagaimana kau boleh berada di sini?”
“Terbang.” Akmal membalas dengan selamba.
Annyss tersenyum. “Jadi kau gunakan kalung aku untuk menyeru eustary, ya?”
Akmal mengangguk. “Setiap malamku diserikan oleh bayanganmu di dalam impian. Tapi suaramu seakan-akan memerlukan. Kerana itu aku datang. Lagipun sudah seminggu kau tiada. Terasa canggung pula.”
Seminggu? Sedangkan aku baru sampai semalam, bisik Annyss…oh ya! Baru aku teringat.
“Akmal, ada sesuatu tentang Alstonia yang kau perlu tahu.”
“Apa dia?”
“Sehari di Alstonia bererti seminggu di Bumi.”
“Macam mana boleh jadi begitu.” Akmal mula keliru.
“Kau tentu bahawa dimensi kita berbeza. Begitu juga dengan masanya.”


(i) Apakah yang dimaksudkan dengan meremangkan bulu tengkuknya berdasarkan petikan di atas?

• Annyss berasa seram/takut.
( 2 markah)


(ii) Apakah yang dimaksudkan dengan menambahkan kekagetannya berdasarkan petikan di atas?

• Menjadi lebih terkejut/terperanjat.
( 2 markah)


(iii) Mengapakah Akmal pergi ke planet Alstonia?

• Pada setiap malam dia bermimpi akan Annyss.
• Berasa seolah-olah terdengar suara Annyss yang memerlukannnya.
• Sudah seminggu mereka tidak berjumpa/ Annyss tiada.
• Berasa canggung dengan ketiadaan Annyss.
(3 markah)


(iv) Pada pendapat anda wajarkah Akmal menyusuri Annyss ke Alstonia?

Wajar
• Ingin bertemu Annyss.
• Bagi melepaskan rasa rindu.
• Menguatkan lagi ikatan persahabatan.
• Membuktikan kesetiaan dalam persahabatan.
• Untuk membantu Annyss.

Tidak wajar
• Alstonia merupakan negara asing bagi Akmal/tidak biasa di tempat orang.
• Akmal kemungkinan mengalami pelbagai cabaran di Alstonia.
• Terpaksa meninggalkan keluarga di bumi.
• Keselamatannya belum tentu terjamin.
(3 markah)


(iv) Huraikan satu perwatakan Akmal berdasarkan petikan di atas dan dua perwatakan Akmal dalam cerpen tersebut.

Perwatakan dalam petikan
• Seorang yang berani buktinya sanggup ke Alstonia untuk berjumpa Annyss.
• Seorang yang baik hati sanggup ke Alstonia untuk berjumpa Annyss.

Perwatakan dalam cerpen
• Seorang yang penyayang buktinya sedih/tidak sanggup berpisah dengan Annyss/terlalu menyayanginya.
• Seorang yang jujur buktinya ikhlas dalam persahabatan dengan Annyss
(3 markah)

..........................................................................................................................................................................

Soalan 2

( Annyss Sophillea )


Baca petikan cerpen di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.


“ Aku tidak peduli itu semua. Yang penting kau mesti kuhapuskan,” balas Strenn.
“ Jadi sia-sialah tindakanmu selama ini.” Eyrique menekan.
Jadi jawapan Strenn hanyalah serangan yang bertubi-tubi ke arah anak saudara bapanya. Eyrique kian berundur sehingga dia terasak ke dinding bangsal. Pertahanannya semakin tipis walaupun aksinya tetap tenang.
Annyss mula dicakar cemas. Namun dia tahu pertarungan ini adalah perhitungan peribadi. Tetapi Akmal tidak dapat membiarkan sahabat yang baru dikenalinya begitu sahaja. Dicapai senjatanya sendiri dari saku seluarnya lantas dihalakan kepada Strenn.
“ Akmal! Jangan!.”
Banggg!!!
Teriakan Annyss serentak dengan pergerakan peluru Akmal yang menemui sasarannya tepat ke dada Strenn.
Akmal tumbang. Kesakitan yang merayap pada tubuh Strenn, entah mengapa, turut menggigit dirinya, walaupun tidak berdarah.
“ Akmal, kenapa kau buat begitu?” Annyss seakan-akan menyesali tindakannya.
“ Tiada siapa yang sanggup membunuhnya.Aku juga tahu, di Alstonia, siapa yang membunuh akan mati bersama-sama orang yang dibunuh.” Nafasnya tersekat seketika. Kemudian dia menyambung, “Dia tidak layak untuk hidup, walaupun aku galang gantinya.”

(i) Apakah yang dimaksudkan dengan dicakar cemas berdasarkan petikan di atas ?

• Maksudnya berasa takut dan bimbang/susah hati.
( 2 markah)


(ii) Apakah yang dimaksudkan dengan turut menggigit dirinya berdasarkan petikan di atas?

• Maksudnya Akmal juga berasa sakit.
( 2 markah)


(iii) Apakah akibat yang diterima oleh Akmal setelah menembak Strenn ? Mengapakah perkara
tersebut berlaku?

• Akibatnya, Akmal tumbang.
• Berasa sakit seperti yang dialami oleh Strenn.
• Sebabnya, di Alstonia orang yang membunuh akan mati bersama-sama orang yang dibunuh.
( 3 markah)



(iv) Pada pendapat anda, mengapakah Akmal bertindak menembak Strenn?

• Akmal bimbang Eyrique akan tewas.
• Akmal hendak menyelamatkan nyawa Eyrique.
• Akmal sanggup berkorban demi persahabatannya dengan Annyss.
• Strenn seorang yang jahat/kejam/sombong.
( 3 markah)


( v) Huraikan satu nilai kemanusiaan berdasarkan petikan di atas dan dua nilai kemanusiaan
lain yang terdapat dalam cerpen tersebut.

• Nilai kemanusiaan dalam petikan
• Nilai tolong menolong. Contohnya Akmal membantu Eyrique .
• Nilai berani. Contohnya Akmal berani menembak Strenn.

• Nilai dalam cerpen
• Nilai kegigihan/ketabahan. Contohnya Annyss tabah dalam usaha mencari Eyrique.
• Nilai keberanian. Contohnya Annyss berani menggembara ke bumi seorang diri.
• Nilai amanah. Contohnya Annyss berusaha menunaikan wasiat ayahanda dan bondanya.
( 3 markah)

..........................................................................................................................................................................

Soalan 3


( Annyss Sophillea )

Baca petikan di bawah dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

Eyrique keluar dahulu ke permukaan. “ Strenn!” Dia memuntahkan perkataan pertama melalui ketapan bibirnya. Nadanya terkejut berbaur geram. Strenn dan konco-konconya telah menanti kedatangan mereka.
“Mawarku telah disunting orang rupanya, padanlah semakin tajam durinya sekarang,” ujar Strenn dengan sinis. Hati Annyss terbakar mendengarnya.
“ Ha, Eyrique Etiqaz, perwira terbilang Alstonia. Mahu ke mana sekarang?”
Strenn masih lagi berbasa basi.
“ Hentikan madah pincangmu, Strenn.”Eyrique membentak. “Aku kembali untuk menuntut hakku yang telah kau rampas!”
“ Ya! Yang mana satu? Banyak juga milikmu yang telah kurampas, termasuk kekasihmu, Sarlyn!” Ketawa kecil menjadi penutup bicaranya. Perasaan Eyrique semakin panas. Mujur fikirannya masih bertakhta di hati. Dia tahu bahawa Strenn memahami maksudnya.
Masih jelas dalam ingatan Eyrique bagaimana konco-konco Strenn telah menculik dan menyembunyikannya pada malam dia akan ditabalkan sebagai pengganti ayahandanya. Strenn mahu menguasai Mahligai Alstonia sepenuhnya. Perpisahannya dengan Annyss tambah melemahkan tenaga yang wujud dalam dirinya.
Tetapi malam ini tidak lagi. Malam ini malam penghujung bintang Gemini bermain di angkasa raya. Pada malam ini 22 tahun dahulu, telah lahir sepasang anak kembar sebagai pewaris takhta Alstonia.


(i) Apakah yang dimaksudkan dengan memuntahkan perkataan berdasarkan petikan di atas?
• Meluahkan percakapan/pertuturan/kata-kata/bercakap.
( 2 markah)


(ii) Apakah yang dimaksudkan dengan penutup bicaranya berdasarkan petikan di atas?

• Menyudahkan percakapannya/mengakhiri pertuturannya/kata-kata akhir.
( 2 markah)


(iii) Siapakah Eyrique ?Mengapakah Eyrique diculik oleh Strenn?

• Eyrique merupakan perwira terbilang di Alstonia.
• Pewaris takhta Alstonia/pengganti takhta ayahandanya.
• Kerana Strenn mahu menguasai mahligai Alstonia sepenuhnya.
( 3 markah)



(iv) Pada pendapat anda, mengapakah Strenn ingin menguasai takhta Alstonia?

• Ingin menjadi pemerintah/raja Alstonia.
• Ingin mengahwini Annyss Sophillea.
• Ingin menamatkan kuasa warisan keluarga Eyrique.
• Mahu dihormati/disanjung..
• Mahu memiliki kekayaan negara.
( 4 markah)


( v) Huraikan satu pengajaran yang terdapat dalam petikan dan dua pengajaran lain dalam
cerpen tersebut.

• Pengajaran dalam petikan
• Perlu menghormati hak seseorang, Contohnya Strenn sepatutnya memberi peluang kepada Eyrique menaiki takhta.


• Pengajaran dalam cerpen
• Hendaklah sanggup berkorban demi persahabatan. Contoh Akmal sanggup berkorban menentang Strenn demi persahabatannya yang ikhlas dengan Annyss.
• Perlu memupuk sikap kerjasama dalam menghadapi cabaran. Contohnya Annyss dan Akmal berkerjasama untuk menyelamatkan Eyrique.
• Hendaklah saling membantu untuk kesejahteraan. Contohnya Akmal membantu Annyss yang menghadapi masalah akibat kehilangan Eyrique.
(3 markah)


..........................................................................................................................................................................

Soalan 4


(Cerpen Lambaian Malar Hijau)

Baca petikan cerpen di bawah ini dengan teliti dan kemudian jawab soalan-soalan yang berikutnya dengan menggunakan ayat anda sendiri.

“Minum nak,” ucap ibu Daneng sambil menghidangkan kopi O dan ubi kayu rebus.
Jo mengucapkan terima kasih lalu meneguk air kopi itu. Pandangan matanya menangkap kesederhanaan isi pondok itu. Tiada sebarang perabot moden di dalam rumah itu. Hanya beberapa buah bantal buruk dan sebuah almari usang yang memenuhi pondok besar itu. Bagi diri Jo, itu satu kekurangan tetapi Jo sedar bahawa tuan punya rumah tidak berpendapat begitu. Apa besarnya pada sebuah kerusi empuk ataupun kipas angin jika alam yang menghijau dianggap empunya.
“Pak cik ke mana?”
“Ke hulu untuk memancing. Kalau ada rezeki, dapatlah ikan. Sambil itu pakcik juga mencari petai. Kali ini, anak Jo mesti membawa pulang petai ke rumah.”
Jo mengangguk. Dia teringat akan keenakan masakan ikan haruan bukit dan petai hutan dara yang pernah dimakannya di rumah ini tidak lama dahulu. Air liurnya ditelan.
Dalam kesederhanaan hidup yang sebegitu, masih hendak memberi sedekah. Di daerah satelit, hidup di pondok begitu sudah dianggap miskin. Sudah menjadi isu besar dalam media. Tetapi bagi orang-orang di sini, beginilah kehidupan. Tiada apa-apa yang perlu dikejar. Tidak ada soal tidak cukup duit! Tidak cukup masa! Tidak puas hati dengan kejayaan dalam karier!


i) Apakah maksud rangkai kata menangkap kesederhanaan berdasarkan petikan di atas?
(2 markah)

- melihat atau memerhatikan kelengkapan rumah yang serba ringkas/ ala kadar.

ii) Sekiranya anda Cikgu Jo, apakah yang dapat anda lakukan untuk meningkatkan taraf hidup Daneng? (3 markah)

- mendapatkan bantuan Jabatan Kebajikan Masyarakat
- memohon kerjasama PIBG untuk mengadakan pungutan derma di sekolah.
- memberikan modal kepada mereka untuk menjalankan perniagaan
- Membantu Daneng dari segi pelajaran .


iii) Jelaskan dua nilai kemanusiaan yang terdapat dalam petikan di atas dan dua nilai kemanusiaan lain yang terdapat dalam cerpen ini?
(4 markah)

- Dua nilai kemanusiaan dalam petikan
- nilai simpati,buktinya isi rumah Daneng yang serba kekurangan.
- nilai kerajinan, buktinya ayah daneng berusaha mencari ikan dan Petai di hutan.
- Dua nilai kemanusiaan dalam cerpen
- Nilai kegigihan, buktinya Daneng belajar belajar bersungguh-sungguh.
- Nilai bertanggungjawab, buktinya Cikgu Jo berusaha untuk pergi ke rumah Daneng untuk memujuk Daneng kembali menyambung persekolahannya.
nur syafilda awanis bt.salleh